Canon EF 300/2.8 IS L USM II

30.09.2018

Objektív po ktorom túži takmer každý fotograf

Už prvá rada objektívu 300-vky s IS mala medzi fotografmi veľmi veľký úspech. Neraz som počul, že to bol najkvalitnejší objektív, aký Canon vyrobil. Možno ho preto aj väčšina fotografov chcela mať vo svojej brašni. Svetelnosťou, ostrosťou a praktickosťou si objektív našiel svoje miesto aj vo wildlife fotografii. Hneď, ako som začal fotografovať, som si uvedomil, že ho raz musím mať aj ja. Prečo? Čítajte a dozviete sa!

Konštrukcia

Už dlhé roky výrobca Canon svoje teleobjektívy s označením L dizajnuje v sivobielej farbe. V žánri wildlife fotografie to, samozrejme, nie je úplne ideálne riešenie. V podstate trištvrte roka objektív pôsobí v prírode rušivo a každý uvedomelý fotograf prv, než sa vydá na potulky, ho doma zamaskuje. V inom žánri to určite nikto nerieši - a ani v tomto to nie je niečo, čo sa nedá vyriešiť. Jednoducho treba na to vopred myslieť. Model je utesnený proti vode a prachu, čo je vo wildlife fotografii skutočne podmienkou. Celá tristovka pôsobí menším dojmom, i keď v porovnaní s inými lacnejšími objektívmi, ide o poriadny Canon! Celý šmrnc teleobjektívu pridáva slnečná clona. Po nasadení slnečnej clony a Canon Extender už niet žiadnych pochýb o riadnom teleobjektíve.

Nový objektív už nie je taký ťažký, ako predchádzajúci. Jeho váhu sa podarilo výrobcovi znížiť na 2400 g. Predchádzajúca verzia vážila okolo 2600 g. Možno sa zdá, že 200 g je veľmi malý rozdiel a netreba ho riešiť, no v praxi to vyzerá tak, že fotograf rieši úplne každý gram vo svojom batohu, aby sa nemusel naťahovať celý deň s prebytočnými kilami. 200 g je skutočne malý matematický rozdiel, ktorý ale v rukách veľmi cítiť.

I keď ide o veľmi odolný objektív, ktorý je určený do ťažkých podmienok, patrím medzi ľudí, ktorí sa nesnažia zistiť hranice odolnosti. No pri normálnom zaobchádzaní v ťažkých poveternostných podmienkach vás objektív určite nesklame.

Ako britva

Pri objektívoch s pevným ohniskom sa vždy očakávala unikátna ostrosť a kresba objektívu. Sila tohto objektívu sa ukazuje práve v zlých svetelných podmienkach. No ako som napísal, priepastný rozdiel rýchlo spoznáte, ak si s ním "zafotíte" v daždi, skoro ráno alebo neskoro večer. Aj v prostredí bez slnečných lúčov objektív vykreslí presne to, čo má a takmer bez zaváhania zaostrí tam, kde má. Jednoducho povedané - tam, kde ste už so štandardným objektívom svetelnosti 5.6 skončili, tu sa fotografovanie len začalo. Osobnú skúsenosť som s ním mal pri tohtoročnom fotografovaní jazveca lesného za súmraku. Celé prostredie s norou bolo situované na východ, čo znamená, že reálne fotenie pripadalo na večer. Jazvečia aktivita sa totiž začína podvečer O dvadsiatej hodine sa slniečko prehuplo za horizont a svetlo, ktoré sa dostávalo do porastu, už bolo už iba zostatkové, odrážajúce od oblohy. Jazvec vyšiel zhruba o 20:15 hod. Musím povedať, že si neviem ani len predstaviť, aký iný objektív by som si tam zobral. Jednoducho Canon EF 300/2.8 IS L USM II splnil moje predstavy a vďaka nemu som mohol zdokumentovať to, čo by som s iným dokázal len veľmi ťažko. Alebo nijako.

Dvojková rada prináša krásne ostré fotografie aj na clone 2.8. Rozdiel medzi clonou 2.8 a 3.5 vo fotografiách až tak nevidno, nestráca sa ostrosť a ani kresba. Objektív je ostrý aj pri maximálnom otvorení clony. Kresba, ktorú vytvára pri nízkych clonách je nenahraditeľná a dovolím si tvrdiť, že i keď sa nepodarí úplne presne zaostriť, kresba to vie do určitej miery zachrániť.

Počiatočné sklamanie

Asi každý uzná, že keď si ide kúpiť drahý svetelný objektív, tak očakáva maximálne splnenie svojich predstáv. Daný objektív moje vlastné predstavy úplne naplnil, ale od začiatku som mal pochybnosti o presnom zaostrovaní. Keďže som ale v minulosti fotil iba s teleobjektívmi s clonou nad 5.6, tak daný problém som nevnímal a ani neriešil. Nechcem, samozrejme, strašiť a nehovoríme o vážnej chybe, ale takmer každý objektív, ktorý sa vyrobí, má od výroby určitý posun ostrenia. Pri svetelných objektívoch sa to veľmi výrazne prejavuje a preto môže prísť pomyslené sklamanie. Prišiel som na to, že keď som fotil daný objekt s presným ostriacim bodom na miesto, kde má byť krásne vykreslený detail, tak tam jednoducho nebol. Hĺbka ostrosti bola pred alebo za miestom ostrenia. (V mojom prípade pred.) Hneď som vedel, kde je problém. Tak, ako som napísal, nejde o závadu. Výrobca sa chráni s toleranciou + - 20 mm. Objektív som si vykalibroval a sklamanie bolo preč. Od momentu, kedy som dosiahol presne to, čo som chcel, som sa rozhodol, že ho nepustím z ruky. Objektív zaostrí presne tam, kde má a je to radosť pozerať sa potom na výsledky. Jednoducho povedané: excelentné, brilantne ostré, vykreslené fotografie.

Obraz

Unikátna vlastnosť kvalitnejších objektívov je ich podanie obrazu. Na fotografiu nemá vplyv len kvalitný senzor fotoaparátu, ale aj ostré a vykreslené podanie objektívu. Canon 300/2.8 je v tomto unikát. Keďže v dnešnej dobe sa vyrábajú čipy s veľkým počtom megapixelov a orezávanie už nerobí extrémny problém v tom, aby si fotografia zachovala ešte nejaký rozmer, tak pri danom objektíve je to ešte viac bezproblémové. Fotografoval som ručiaceho jeleňa s 24 MP fotoaparátom a pri 50 % výreze si fotografia zachovala stále vyššiu ostrosť a kresbu ako pri štandardnom objektíve. To znamená, že som mohol pokojne robiť aj väčšie zásahy do fotografie s orezom bez toho, aby som stratil výslednú kvalitu fotky.

Stabilizácia o niečom inom

4-kroková stabilizácia obrazu sprevádza celú radu objektívov druhej generácie. Aplikovať vylepšenú stabilizáciu je v praxi skutočne veľký krok. Jednak je možnosť z ruky udržať veľmi nízke časy a zároveň to šetrí fyzickú námahu fotografa. Ja patrím medzi fotografov, čo statív používajú iba na miestach, kde sa to bez neho skutočne nezaobíde. To je fotografický kryt, kde je nezmysel držať neustále fotoaparát v ruke alebo večer pri slabom svetle, či pri opakujúcich sa momentoch kvôli pohodliu. Štandardne za normálneho fotografovania ho nenosím, pretože pri IS v novej 300-vke by to bola iba záťaž. Stabilizácia obrazu sa správa veľmi prirodzene, rozjazd a vypnutie je plynulé - a čo je dôležité, oproti predchádzajúcej rade ju skoro nepočuť. Tichosť je veľmi veľkou výhodou pri natáčaní videa, kedy v zábere nie je počuť vrčanie stabilizátora. Ovládanie stabilizácie je na objektíve a má možnosti režimov. Odporúčam používať režim 1, kde stabilizácia drží všetky smery pohybu. Nová IS mi v praxi veľmi pomohla.

Ostrenie ako z rýchlika

Keďže ide o objektív, ktorý má veľmi vysokú škálu použiteľnosti - napríklad v športe, tak výrobca na ostriacom mechanizme absolútne nešetril. Vo wildlife fotografii môžem napísať, že existujú ešte extémnejšie podmienky - a to v podaní letiaceho vtáka priamo na fotografa. Je náročné udržať ostriaci bod na hlave vtáka a zároveň to objektív musí stíhať preostriť počas sekvenčného snímania fotoaparátu. Často sa mi stáva, že nedokážem udržať počas celého letu ostriaci bod na hlave letiaceho vtáka a objektív ho jednoducho stratí. Vtedy sa ešte snažím nejako rýchlo ho nájsť v hľadáčiku a skúsiť zaostriť - a práve tu som bol milo prekvapený. Objektív pružne zareagoval a skutočne dokázal znova nájsť bod. Samozrejme, na rýchlosť ostrenia má vplyv aj kvalita AF v tele fotoaparátu, no nič to nemení na tom, že objektív to má vynikajúco doriešené. V skratke - ostrenie je veľmi rýchle a presné, vďaka tomu vám neunikne ani jeden vzácny moment.

V novej rade sa taktiež vylepšila minimálne zaostrovacia vzdialenosť. Stará 300-vka mala limit 2,5 m, pri novej je to už len 2 m. Ak sa niekomu nezdá 0,5 m ako dôležitý fakt, potom nevie, o čom hovorí. Vo fotografickom kryte fotografovanie malých spevavcov o 0,5metra bližšie totiž robí veľmi veľa. Za pripomenutie stojí, že táto vzdialenosť sa nemení ani pri použití extenderov 1,4x a 2x.

Spolupráca s TC

Ak by som mal nazvať niektorý objektív s pevným ohniskom ako "praktik," tak je to práve tento. Spolu s Canon extenderm 1,4x a 2x som získal tri kvalitné objektívy. A to je 300/2,8 IS, 420/4 IS a 600/5,6 IS na snímači Full Frame. Ak mám záložný fotoaparát s rozlíšením čipu APS-C pridáva mi to ďalšie tri objektívy - a to je 480/2,8 IS , 672/4 IS, 960/5,6 IS. Samozrejme, nechcem tvrdiť, že prehadzovanie extenderov je takisto pohodlné ako pootočenie prstenca pri zoomových objektívoch, ale dá sa to.

Porovnanie pri použití TC 1,4 so snímačom FF:

  • Rýchlosť zaostrenia sa viditeľne nemení, je stále rýchle a rozdiel je nebadateľný
  • Ostrosť a kresba objektívu taktiež bez zmeny
  • Obraz je krásny, nadštandardný
  • Podmienkou dosiahnutia kvality obrazu je vykalibrovanie objektívu spolu s TC
  • Záver: V podstate fotograf ani nezistí, že má nasadené TC iba na ohniskovej vzdialenosti a čísle clony

Porovnanie pri použití TC 1,4 so snímačom APS-C:

  • Rýchlosť zaostrenia sa viditeľne nemení, je stále rýchle a rozdiel je nebadateľný
  • Ostrosť a kresba objektívu bez zmeny, ale v rámci snímač APS-C. Keďže ide o snímač s menším rozmerom, tak aj detaily a kvalita výstupu je menšia. Preto v rámci APS-C je to stále pecka.
  • Podmienkou dosiahnutia kvality obrazu je vykalibrovanie objektívu spolu s TC
  • Záver: Neporovnávať obraz FF s APS-C pri zostave. Je samozrejmé, že nebude taký detailný. Výsledok na APS-C je tiež takmer bez zmeny v porovnaní 300-vky na APS-C.

Porovnanie pri použití TC 2x so snímačom FullFrame:

  • Rýchlosť zaostrenia je už citeľná a prirovnal by som to k zoomovému objektívu, napr: Canon 100-400 II. Pri slabom svetle a vyššom ISO objektív trochu hľadá miesto, kde má zaostriť. Ak má zaostriť cez prekážky, fotograf mu musí pomôcť manuálne. Za normálnych svetelných podmienok je ostrenie len o čosi pomalšie ako 300-vka.
  • Ostrosť a kresba obrazu je na kombináciu 2X TC vynikajúca a uspokojí aj náročného fotografa pri štandardných svetelných podmienkach na clone už od 5.6. Pri krátkom čase a ISO cca 4000, to už nie je až také zaujímavé, ale povedzme si na rovinu,to už sú extrémne podmienky.
  • Podmienkou dosiahnutia kvality obrazu je vykalibrovanie TC spolu s objektívom.
  • Záver: Vzhľadom na extrémne predlženie ohniskovej vzdialenosti sú vynikajúce výsledky obrazu, čo sa týka kresby, ostrosti a celého dojmu z fotografie. Rýchlosť ostrenia je porovnateľná so štandardnými objektívmi. Nedostatky obrazu a kvality ostrenia vidieť až pri náročných svetelných podmienkach.

Porovnanie pri použití TC 2X so snímačom APS-C:

  • Rýchlosť zaostrenia a presnosť je podobná ako pri FullFrame. Rozdiel medzi FullFrame a APS-C som nezbadal.
  • Ostrosť a kresba objektívu je porovnateľná s objektívmi rady rozsahu 150-600 s tým, že kresba je lepšia a clona je 5.6. Oproti s kombináciou FullFrame je obraz horší, ale pri dobrých svetelných podmienkach sú výsledky ešte stále nadpriemerné. Štandardný fotograf bude milo prekvapený.
  • Podmienkou dosiahnutia kvality obrazu je vykalibrovanie TC spolu s objektívom.
  • Záver: Pri tejto kombinácií fotograf získava ohnisko 960mm s veľmi dobrými výsledkami pri dobrých svetelných podmienkach pri clone 5.6.

Malá statívová objímka

Ak by som tomuto objektívu mal niečo vytknúť, tak je to práve malá objímka. Neviem prečo, ale už od prvej rady objektívu sa výrobca rozhodol ju nenamodelovať väčšiu. Možno to má nejaký zmysel, ale v praxi je priveľmi krátka. V podstate to nie je zásadný problém, ale väčšia by potešila. Aby som objektív mohol nosiť v ruke pohodlnejšie, vyriešil som to tak, že som si dokúpil dlhšiu doštičku do statívu. A ani som nesiahol hlboko do vrecka.

Záver

Legendárna 300-vka sa zase obhájila. Prečo som sa rozhodol pre daný objektív, to som už dostatočne opísal. Ale pre istotu to zhrniem ešte raz. Objektív nie je ťažký a dá sa nosiť celý deň v prírode bez toho, aby ma bolel chrbát. Výstup obrazu pri clone 2.8 je nenahraditeľný. Vďaka nízkej clone mi celé fotografovanie predĺžilo možnosti v ranných a večerných hodinách. Vynikajúca spolupráca s Canon Extenderm 1.4x 2x. Odolnosť objektívu zabezpečuje fotografovanie aj v zlých poveternostných podmienkach. Stabilizácia obrazu do istej miery odbúrava statív. Okrem Canon 400/2.8 IS L USM II by som ho za iný objektív nevymenil.